Tuesday, November 22, 2016

suka duka cikgu



arini pacik ingin membincangkan satu masalah Negara yang sangat besar.
oke. yang besar tu tipu :P
baru2 nih aku bukak pesbuk lepastu mcm banyak pulak entry pasal cikgu kena kecam dengan mak bapak.
walopon aku lambat baca berita2 tersebut tapi aku xkira aku nak tulis jugak kat sini.wahahahaha
ko kena paham aku kan sibuk dengan kerjaya sekarang *muntah darah*


kes pertama yang budak2 datang lambat ke sekolah lepastu kena denda duduk atas jalan tar kat belakang.
lepastu balik mengadu kat mak ayah lepastu mak ayah pon viral kat pesbuk.
cikgu tu pon satu hal. apesal ko bagi dia duduk atas jalan tar?
lain kali suruh dia duduk atas jalan raya weh!!
baru la setimpal dengan nak mengadu tuh. eh aku sakit ati tau baca artikel tuh
suruh duduk je pon bukan suruh ko berenang kuak lentang kat situ.
dah ko datang lambat mesti la kena denda. kalo cekgu xdenda naik lemak la budak2 kang ade yang datang sekolah lepas waktu rehat kang.
oke. oberdos disitu. hahaaha
aku kadang2 kesian kat cekgu. aku xtau la mak ayah masing2 tuh pikir mcm mane. ko xkesian ke kat cikgu?
lain kali xnak anak kena denda hantar la awal dekat sekolah. disiplin mane oii disiplin?


kes kedua lagi aku geram. yang pasal padam papan itam tuh.
cikgu suruh pelajar padam papan itam lepastu balik mengadu kat mak ayah
lepastu viral lagi. kena kecam lagi sekali cikgu.
hoii yang ini aku marah nih. marah kat budak tuh satu hal
tapi aku marah dekat mak/bapak yang pegi viral mende tuh kat pesbuk
ko dah kenapa?
cikgu suruh padam papan itam je pon bukan suruh anak ko pegi angkut papan itam basuh kat toilet.
eh melampau la. aku rasa nak sekeh2 je budak yang mengadu tuh.
dulu zaman aku sekolah berebut hoii budak2 nih nak tolong padam papan itam.
tapi xboleh la sebab kan dah ada jadual kebersihan kelas. arini sape padam esok sape padam.
kelas sekarang xde ke wess??! hah? xde ke? emosi pulak aku.
mak bapak pon bukan xpegi sekolah kan? dulu zaman ko pon mesti ade oii
ke ko xsekolah?
cikgu tuh pemberi(?) ilmu. salah ke kalo tolong cikgu.
kalo mcm ni gaye cemane nak berkat belajar.
aku dah tahap menyampah gila babi dekat mak bapak yang manjakan anak tah pape mcm nih.


serious la, mak ayah xboleh pikir ke? manjakan anak sampai semua benda xboleh buat.
aku kesian wess kat cikgu. silap aribulan boleh sakit jiwa cikgu.
nak rotan xboleh nak piat telinga pon xboleh nak denda ape pon xboleh
tapi perangai pelajar sebijik macam yang ade tanduk atas kepala.
sebab tu sekarang ramai budak yang kurang ajar dah xtkot cikgu. sebab xboleh kena tegur/kena denda langsung.
kalo piat telinga kang viral pulak. kesian je.
aku nak sangat tau mak ayah yang spisis mcm nih dia pikir ape sebenarnya?
sampai padam papan itam pon xboleh. meh aku baling papan itam tu kat kepala ko nak? biar center sikit.
susah pulak aku rasa jadi cikgu zaman sekarang nih.
kepada mak ayah yang sayang sangat anak ko sampai xboleh kena denda xboleh disuruh langsung tuh, ape kate ko sekolahkan sendiri anak ko kat rumah.
xpon pegi antar private school dah bajet2 mcm anak raja sangat perangai kan?
semua nak salahkan cikgu.
nanti anak dah jadi perangai mcm setan nanti ko jangan salahkan cikgu pulak.
ade pulak nnt yang ingat aku nih cikgu sebab beriya sangat sokong cikgu nih.wahhahaha
tidak ye tuan2. mane yang salah tu salah la. yang betul betul la.
kena la rasional.
mcm entry aku dulu yang cikgu denda budak pakai loceng lembu tuh. haa yang tuh baru betul salah cikgu.


lepastu satu lagi yang duk sibuk dengki pasal cuti cikgu.
sebabnya cuti cikgu lama. kan cuti sekolah cikgu pon cuti.
yang ko nak sakit ati kenapa? nak suruh cikgu pegi sekolah jugak time cuti sekolah nak buat ape seng?
cikgu dah cukup mental dah layan anak2 ko tiap2 ari yang perangai mcm jadah tuh.
cuti sekolah biar la mereka rehat pulak. kepoh sangat oii kakak.
lain kali kalo dah jeles sangat ko pegi apply jadi cikgu  jugak.
boleh jugak cuti lama.
aku ade sepupu cikgu. dia kate cikgu kalo ari sekolah mmg xboleh amik cuti
melainkan emejensi sgt2.
kalo ko keje ade cuti bape ari setaon? 20 ari? ke berapa?
cikgu xboleh cuti ye anak2. letak dalam kepala otak ko sikit kasi jalan.
sebab ape xboleh cuti? sebab nnt kalo boleh cuti ko bising pulak cikgu asik cuti sampai mengajar silibes xabis.
cikgu lagi la kan yang kena? abistu kalo cuti sekolah pon ko nak suruh cikgu pegi sekolah bila masanya cikgu nak cuti hah??
ko nih kecik2 pegi sekolah x? nnt anak2 ko sila suruh jadi cikgu baru tau ape rasa.
aku pon ada anak yang bersekolah jugak. aku sayang maut siap kat anak aku
tapi xde pulak aku marah kalo cikgu denda dia.
lagipon nnt bila dia dh besar dah abis sekolah tu memory paling best untuk dia bila dia ingt balik waktu sekolah.
aku tau la sebab aku dah rasa.
at least bia la dia rasa zaman persekolahan tu mcm mane.
kemain aku emosi bila masuk bab nih. sebab aku menyampah dengan mak bapak yang manjakan anak xbetempat.
nanti anak dah besar jadi sampah baru nak menyesal.


aku rasa baik aku stop kat sini. nanti kang kalo xstop ade yang duk emosi sampai subuh nnt kang. naye je. esok ade meeting oii.tsk2
sebelum aku op aku nak bagitau bahawasanya aku dah sakses konvo minggu lepas. I'm officially a master degree holder.hehe
terima kasih kepada semua tenaga pengajar yang xjemu2 mencurah ilmu untuk pariz aserap. no word to say how thankful I am. thank you so much.


sekian terima kasih.






dedi yang sangat hot *sampai terbakar XD*,
dedi hakim.

No comments: