Sunday, January 26, 2014

isu semasa


tadi aku dengar dalam radio ckp pasal kes cekgu yang denda murid dia makan rumput dengan pakai loceng kat leher.
aku dengar mcm tu je la.surat kabar xsmpt beli ari ni. balik karang aje la belinya. berita malam td pon xsmpt tgok.
tapi td aku tengok news2 kat internet pasal nih. ramai yang marah2.
ade yang kate racist. sbb yang buatnya cikgu cina dan yang kena budak melayu. 
lagi satu sbb yang xsiap keje sekolah 2 orang; sorang cina sorang melayu tp yang kenanya melayu sorang je.huhuhu 
aku malas nak komen pasal racist ape bende nih nnt ade yg kate aku plak racist nnt. aku cuma nak komen pasal cekgu tuh je.

aku memang xsetuju dengan cara cikgu tuh!
aku pon dh xpaham la dengan sesetengah cekgu sekarang nih.
aku mintak maap awal2 la dekat cekgu2 yang ade tp siriyes la aku xpaham.
xmasok akal kot kalo pikir logik.
yes! budak xsiap keje sekolah mmg salah budak tuh.
tapi denda ape smpai paksa makan rumput sampai pakaikan loceng mcm tuh?
denda jadah apenye sampai meng'lembu'kan budak tuh?
dia xsiap keje sekolah, kalu ko nak marah sgt rotan la dia. bagi la denda yang boleh mengajar dia supaya dia dah xbuat kesalahan tuh.
memang! budak sekarang manja bukan mcm dulu.
sebab tu lah ko kene pandai didik pandai ajar mereka.
kena kreatif pikir cara mcm mane nak  bg budak2 tertarik dengan p&p ko.
kalo x buat ape ko duduk unibesiti/maktab/kolej bertahun2 kalo xtau nak mengajar budak?

kalo sekolah menengah aku xbising kot. ini baru dajah 4.
ko xpikir ke mcm mane emosi dgn jiwa dia nnt?
dah semua kawan2 ejek dia lembu.
kalo dia troma xnak sekolah mcm mane? xkesian ke kat parents dia?
awak tuh cikgu! sebelum jadi cikgu tuh dah belajar kan ethics untuk jadi seorang guru.
mane pegi nilai2 tuh?
emosi dah aku nih.
memang aku emosi sebab aku pon ade anak. 
anak aku pon penah kene dgn cekgu dulu sbb dia xpandai. dia mane masok tadika. dia mane kenal abc masa tuh. bila cikgu marah2 pukol2 siap tonyoh kepala dia opkos dia troma.
dia tkot nak pegi skolah.
ko ape tau cemane susah payah aku pujuk dia tiap2 ari suh dia yakin dgn diri dia sampai dia dh reti semua benda.sampai dia bejaya dpt nombor 1.sampai dia ilang troma.
sebab tu aku marah kalo ade cikgu yang pangai mcm nih.
dia xpikir kesan kat pelajar.
eh aku rasa kerajaan patot buat mcm ni la nnt; sape2 nak jd cekgu even nak masok upsi ke maktab ke memane la pon kena cek mental dulu la waras ke tidak.
ntah ape2 je.

pihak atas sane pon satu, sikit2 amaran aje.
xabes2 dgn amaran. tindakan xde.
pandai becakap aje lebih.
ppd mintak surat tunjuk sebab aje. ntah pape la.
aku xtau la nak ckap.kdg2 kesian kat budak2 bila cekgu ikot emosi sndri.
kalau xmampu nak mendidik tayah jadi cikgu!!

nih bukan cikgu dah yang emosi nih.aku plak yg emosi.hahaha
aku xde masalah kot kalo cekgu denda rotan2 bediri atas kerusi ke ape.
sekolah rendah lagipon kan? kalo sekolah menengah tuh lain la.
anak aku penah jgk kene rotan sbb xingt nak siapkan keje sekolah,penah kene diri atas meja sbb xingt sifir,penah kene ketok ketampi sbb xbleh jawab soalan,penah kene diri belakang kelas smbil pandang dinding sbb lupa bawak buku.
ingt muhammad hakim xpenah kena denda ke?hahaha
tp aku xmarah pon dekat cekgu yg buat tuh. sbb tu antara hukuman yg logik yg boleh diterima akal bg aku.
kalo cekgu tu xdenda dia, xmgkin kot dia bleh skor result bagus mcm skrg nih.
opkos sebagai ayah aku rasa sentap bila dia balik umah bgtau kena rotan sebab sekian2.
tapi aku kena paham la anak aku buat salah mestila cekgu denda.
xbleh la nak manjakan sgt nnt dia asik mngadu aje asal kena denda je mngadu. sekurang2nya nnt dia dh xbuat dh kesalahan tuh.

aku tulis nih sebagai seorang ayah.
bila kami hantar anak kat sekolah opkos la kami harapkan cikgu2 dpt didik, bimbing, jaga dia masa kat sekolah tuh.
jd jgn la buat sesuatu yang diluar batasan seorang cikgu.
janganla cederakan jiwa dan emosi dia.
pikir balik tujuan utama ko jd cikgu. nak mendidik kan?

lepasni ade la cekgu yg  marah aku nih. 
kalau yg marah tuh maknanya yg pangai sama mcm cikgu cina tu la kot.
sbb kalo dia xbuat dia xterasa.whahahahaha
ape2 pon time kaseh dekat cekgu2 yang penah mngajar pariz aserap selama nih daripada xtau2 apa2 smpai dh jd mcm sekarang nih.
semuanya sebab cikgu.
jasamu dikenang sampai bila2.

sekian terima kasih.
 







p/s:budak kecik dajah 4 kena denda makan rumput+pakai loceng= mcm lembu sebab xsiap keje sekolah.normal la budak2 kdg2 malas nak siapkan homework. tp yg mendenda dgn denda mcm tuh seorang guru yang dh matang yg ade pendidikan yang tahu etika seorang guru tp still buat mcm tuh. persoalannya, siapa lagi lembu??? hahahaha
jawab sendiri.
 
 

 


yang benar lagi ikhlas,
pariz aserap.

 
 

No comments: