Saturday, April 26, 2014

impariamo l'italiano

tajuk kemain lagi mcm aku terer sangat cakap itali.tsk2
arini cekgu nak ajar murid2 cara2 nak becakap bahasa itali ye.
duduk diam2 semua orang sape2 becakap cekgu rotan dia nam puloh kali.wakakakakaka
cekgu mintak penampo nampak gaya nih.


walopon aku tade la ekselen gila2 mcm dapat lima bintang bila becakap bahasa ibunda beta nih tp at least kita adalah kena tahu ye yang paling basic kalo nak cakap itali.
apekah benda paling basic tesebut?


PRONOUNCIATION!


ini adalah penting oke.
dulu2 masa kat pisa aku sempat la bape bulan jadi 'cekgu'  kejap untuk bebudak junior dari mesia yang nak belajar bahasa itali nih.
aku pon xtau apesal aku yg tukang ajar mereka. sbb bahasa itali aku sndri pon tunggang tebalik.wakakakakakka
tapi kalo yang basic2 tuh boleh la.
tapi kejap aje aku jd cekgu dorang sbb aku adalah bz dengan ektibiti bola keranjang masa tuh. petang2 kena trening makanya...selamat tinggal anak muridku.
huakakakakakakakakaka
ajar xsmpai setaon ade ati nak berangan jadi cekgu XD


tp daripada pengalaman aku ajar meke, ramai yang selalu salah sebut pekataan.
mcm kalo ayat "che cosa fai" = wat are u doin?
ayat petama meke selalu salah. sbb 'che' tuh bunyi dia 'keh' tp selalu sangat orang sebut che yang bunyi urop 'ch' tuh tp sebenarnya dia urop 'k'
makanya arini aku baik ati* la sgt* nak ajar anak2 semua mcm mane pronounciation dalam bahasa itali nih.


this is the rules of speaking Italian.


1-mula2 kita belajar urop C dulu ye adik2. urop C ni dia ade dua sebutan.
i- C sebelum urop E atau I, dia akan bunyi "CH". mcam kita sebut  "CHip".
contoh dia : cerco. jadi sebutan dia "chehr-koh"


ii- selain daripada contoh kat atas tuh, urop C lebih dibunyikan(?) sebagai "K".
C macam ko sebut CAT kan bunyi dia Kat.
contoh : conto, jadi sebutan dia "konto"


2- yang nih mcm yang aku bgtau kat atas tadi yang orang ramai silap sebut tuh. urop 'CH'. dia pon dibunyikan sebagai K.
contoh mcm kat atas tadi la, CHE = Keh.


3- urop G plak. G nih bnyak cekadak sikek.wakakakakakaka.
i-  G sebelum urop E atau I dlm satu2 pekataan tuh dia disebut seperti J.
contoh : valiGia. sebutan dia "valiJia"


ii- G yang ade dua = "gg" dia pronounced more intensely. bunyi dia akan jadi "dj"
contoh : viaGGio. makanya dia akan bunyi "via-djoh"


iii- lepastu untuk GH plak dia sebut biasa je mcm G dalam "GO"
contoh : GHiaccio. bunyi dia 'gyah-chyoh'


iv- untuk GLI plak sebutan dia jadi 'li' aje macam ko sebut ayat 'million' sebab dia silence G tuh. GLI = LI
contoh : bagaGLIo. makanya dia bunyi 'ba-ga-lio'.


v- kalau GN plak dia bunyi mcm 'NY'. NY bukan new York wess.wakakakakaka.
contoh : baGNo = sebutan dia 'ba-NYo'


vi- G selain daripada yang aku bagitau kat atas tuh sebutan dia sama mcm contoh iii. dia sebut biasa je mcm G kalo ko nak sebut GO.
contoh :Grande = 'Grahn-deh'

4- kita pegi kepada urop H pulak ye murid2 sekalian alam. H dlm bahasa itali adalah selalu disilentkan. aku pon xtau orang itali ni xsuka H ke ape.wkaakakakaka. tapi H mmg xde bunyi. contoh mcm pekataan HA bunyi dia jadi 'ah'. H tade bunyi. always silence ye anak2. silence is smart. tetibe sangat.wakakakakakka.


5- seterusnya urop S. S nih dia ade dua keadaan jugak tp kebanyakannya urop S mmg sebut mcm urop S la. haa ko paham x?wakakakakakka.
macam S dalam pekataan SIT.
contoh : salsa. ko sebut pon salsa jugak.


tapi kadang2 S nih dia boleh jadi bunyi mcm urop Z. mcm ayat "caSa" dia sebut "ka-Za". tp most of the time dia bunyi S la.


6- yang nih kalo urop S dia ganding dengan C = SC. yg ni ade dua keadaan jugak. kalo SC nih dia muncul sebelum E atau I, bunyi dia mcm "SH". mcm ko sebut SHut up. haa mcm tu la bunyi dia.
contoh : uSCita = "oo-SHEE-ta"


lagi satu kali SC selain daripada contoh kat atas nih, dia bunyi "SK" mcm ko sebut 'SKin'.
contoh: SCarpa = "SKar-pa"


7- lastly, urop Z ataupon ZZ.
i- kebanyakannya urop Z/ZZ nih bunyi dia "TS'.
contoh paling senang dan ramai yang salah sebut adalah ayat "GRAZIE"
sebutan sebenar dia adalah "gratsie" bukan grazie.


ii-lagi satu bunyi agak lembut, "dz"
contoh : zero = 'dzeh-roh'
tapi ni xde masalah sgt cuma sebutan org itali aje mcm ni kot. kalo sebut zero je pon tade masalah.


sekian sahaja pembelajaran kita pada ari ini.
rajen sangat aku malam nih nak ajar ko.
sebenarnya aku tengah ajar iskal ye tuan2 dan puan2 tp degil nak mampos haa pangai dia nih. boleh gugur rambut aku. makanya aku aja ko je la.
huakakakakakakakakakka.
mau xgugur rambut wes, aku baru ajr sepatah kat dia, dia dh sebok suh aku belaja bahasa cina siap tnya2 aku bagai.
skang nih sape cekgu sapa anak murid nih haaaa???
wakakakakakakakakaka


tape la bagi ilmu kat ko sikek.
oleh yang demikian, marilah kita sekalian alam semesta belajar bahasa itali berjemaah. impariamo l'italiano!
abaikan saja bahasa mandarin iskal tuh.
huakakakakakakakakakaka.
mau kena penampo aku nih karang.


encik ish, harapnya nnt awak bace belog nih sila la pektik ye. nih asek che kosa che kosa aje.wakakakakakakaka.
sementara parizaserap xkedekut ilmu nih sila la amik peluang keemasan nih ye iskal.
bak kate pepatah mom, batti il ferro finche e caldo.
esok kita belajar mandarin oke encik ish.
parizaserap kena rehatkan minda dulu kalo nak belajar mandarin sebab cekgu garang mcm rasaksa.huakakakakakakakakakaka
cekgu mafia =.='


baiklah anak2 pacik op dulu ye.
ade hal Negara sikek yang perlu diselesaikan.wahahaahaha
sekian terima kaseh.
buona notte. a piu tardi.




bajeitam.

No comments: